Do floty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej dołączą dwa kolejne pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym. Umowę na dofinansowanie ich zakupu podpisali Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego i Janusz Malinowski, prezes ŁKA. Wartość projektu to prawie 51 mln zł, z czego ponad 31 mln to unijne dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Przetarg na dostawę trzech dwunapędowych zespołów trakcyjnych w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV” rozstrzygnięto 6 kwietnia 2021 r. Pociągi dostarczy wkrótce polska firma Newag z Nowego Sącza. ŁKA skorzysta z tzw. prawa opcji, co oznacza, że może zamówić dodatkowe dwa pociągi bez konieczności prowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Łącznie samorządowy przewoźnik będzie dysponował pięcioma składami hybrydowymi.
Zakup składów elektryczno-spalinowych jest kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w którym spółka inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów. Po zakupie dodatkowych dwóch hybryd ŁKA wzmocni połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane, dzięki czemu już wkrótce pasażerowie kolei pojadą m.in. do Spały i Opoczna.
– Wciąż inwestujemy w kolej, szukamy nowych rozwiązań, by zwiększyć siatkę połączeń, wszystko po to, by mieszkańcy mogli podróżować po regionie szybciej i bezpieczniej. Podpisanie tej umowy to kolejny krok – wspomniał marszałek Schreiber.
Dzięki inwestycjom i poszerzaniu siatki połączeń liczba pasażerów ŁKA zwiększa się. W 2021 r. z przejazdów skorzystało 6,04 mln pasażerów, co w porównaniu z rokiem 2020 stanowi wynik lepszy o 1,39 mln osób.
Obecnie pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej są wyjątkowo rzadkimi gośćmi w Wieluniu i okolicy. Pojawiają się na naszych torach głównie przy okazji specjalnych wydarzeń, takich jak wyścigi drezyn w Wieruszowie (czytaj więcej – Nowoczesny pociąg ŁKA przyjechał do Wielunia [ZDJĘCIA]). Może się to jednak zmienić za kilka lat, jeśli dojdzie do skutku planowana budowa łącznika „wieluńskiej” linii kolejowej nr 181 z magistralą węglową, co pozwoli na uruchomienie bezpośrednich, szybkich połączeń do Łodzi. Więcej na ten temat w naszym artykule: Będą środki na nową linię z Wielunia do Chorzewa-Siemkowic. Zapowiedział to premier.
Źródło: info.wielun.pl