Formalne zawarcie umowy na dofinansowanie zakupu dwóch dodatkowych jednostek Impuls pieczętuje decyzję o skorzystaniu z opcji założonej w rozstrzygniętym przed rokiem przetargu. Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie dysponować pięcioma elektryczno-spalinowymi jednostkami trakcyjnymi. Mają one pozwolić spółce na rozpoczęcie obsługi tras do Opoczna i do Spały.
Samorząd województwa łódzkiego poinformował nas o podpisaniu umowy na dofinansowanie zakupu dwóch kolejnych hybrydowych spalinowo-elektrycznych jednostek trakcyjnych Impuls. Wcześniej urząd marszałkowski ogłosił, że jednostki zostaną zakupione, ale dopiero wczoraj popołudniu dopełnione zostały formlaności związane z przyznaniem należącej do UMWŁ spółki ok. 31 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 – 2020. Wartość dwóch pojazdów to łącznie ok. 51 mln zł.
Województwo: Stałe inwestycje w ŁKA przekładają się na jej popularność
Impulsy wyprodukowane przez nowosądecki Newag zostaną dosta4czone w ramach opcji w przetargu rozstrzygniętego 6 kwietnia zeszłego roku. – Zakup składów elektryczno-spalinowych jest kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w ramach którego spółka inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów – wskazał Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Trzy jednostki z zamówienia podstawowego zostaną dostarczone w ramach realizacji czwartego, a dwie kolejne – piątego etapu projektu „Rozwój systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Od początku jest on prowadzony przy wykorzystaniu środków UE.
– Wciąż inwestujemy w kolej i szukamy nowych rozwiązań, aby zwiększyć siatkę połączeń – mówił po zawarciu umowy o dofinansowanie marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. Samorząd podkreśla, że stale stara się poprawiać jakość usług kolejowych i ich dostępność, co ma przekładać się na liczbę podróżnych. W 2021 r. z usług ŁKA skorzystało 6,3 mln osób – o prawie 1,4 mln więcej niż w 2020. Trwała jednak wówczas pandemia koronawirusa, wyniki trudno więc ze sobą porównywać.
Park taborowy stale się powiększa
Zakup hybrydowych jednostek trakcyjnych nie jest jedyną trwającą inwestycją taborową ŁKA. W ramach trzeciego etapu budowy systemu – również z wykorzystaniem środków unijnych – rozbudowane o środkowy, trzeci człon zostaną dwuczłonowe jednostki Flirt produkcji Stadlera eksploatowane w Łodzi od 2014 r. Inwestycja dotyczy połowy z dwudziestu pojazdów tego typu.
Flirty zakupione były w ramach pierwszego z projektów unijnych. Drugi przyniósł zaś dostawę 14 Impulsów z Newagu, jednak w wersji w pełni elektrycznej.
Źródło: rynek-kolejowy.pl